Nechuť k jídlu ve tváři mladé ženy

12 tipů jak překonat nechuť k jídlu

Nechuť k jídlu vzniká z různých příčin. Často souvisí s jiným onemocněním, které může být i psychického charakteru. Pokud vás nechutenství trápí dlouhodobě, doporučujeme konzultaci s lékařem. Když jím ale trpíte krátkodobě či příležitostně, můžete vyzkoušet některé z našich tipů.

1. Na jídlo nespěchejte a vytvořte si příjemnou atmosféru

Jezte pomalu a v klidu. Stres totiž vašemu apetitu rozhodně nepřidá. Soustřeďte se na každé sousto a ještě než začnete jíst, ukliďte si stůl nebo si pusťte oblíbenou hudbu.

2. Stravujte se pravidelně a v malých porcích

Pravidelné stravování je klíčem k úspěchu. Jezte pětkrát či šestkrát denně malé porce, které při nechutenství k jídlu mnohem snáze strávíte než velké množství jídla najednou.

3. Dejte přednost energeticky vydatným potravinám

Hlavní součástí vašeho jídelníčku by měly být na živiny bohaté potraviny, jako je maso, ovoce, ořechy, tučnější mléčné výrobky, vejce atd. Při nechutenství mohou pomoci i speciální nutridrinky.

4. Vyhněte se light výrobkům

Light produkty byste naopak konzumovat neměli. Omezte přísun nízkoenergetických tyčinek či jogurtů, které váš žaludek sice naplní, ale mnoho energie nedodají.

5. Na energii bohaté potraviny konzumujte tehdy, když se cítíte dobře

Pokud nechutenstvím trpíte v odpoledních či ve večerních hodinách, dbejte na dostatečně velkou snídani a včasný oběd. Naopak když vám ráno nechutná jíst, zvolte jen lehkou snídani a o to větší svačinu či oběd.

6. Dbejte na vyvážený jídelníček

Vyvážený jídelníček je velmi důležitý. Nemá však smysl jíst potraviny, které vám nechutnají. Dbejte na vyvážený příjem sacharidů, tuků a bílkovin. Ten si zajistíte i v případě speciální diety. Nejíte maso či mléčné výrobky? Dnes snadno najdete vhodné náhražky.

7. Nezapomínejte na ovoce

Vybrané druhy ovoce podpoří vaši chuť k jídlu. Ovoce je i skvělým zdrojem rychlé energie.

8. Alkohol podpoří chuť k jídlu*)

Sklenka alkoholu rovněž zvýší chuť k jídlu. Neměli byste ho samozřejmě kombinovat s léky a zpozornět by měli i všichni řidiči.

9. Zkuste studené pokrmy místo teplých

Při nechutenství jsou odborníky doporučovány studené pokrmy, protože studená jídla jsou často mnohem lépe snášena. Ať už se jedná o různé saláty, sladkosti nebo mléčné výrobky, tak doporučujeme vyzkoušet.

10. Nepijte v průběhu jídla

Voda vám zbytečně zaplní žaludek, proto nepijte v průběhu jídla, ale sklenky s nápojem se dotkněte, až když dojíte.

11. Udržujte se po celý den fit

Zdravý životní styl jde ruku v ruce s vyváženým jídelníčkem. Pokud žijete zdravě, cvičíte a věnujete se tomu, co vás baví, budete jak v lepší fyzické, tak i psychické kondici a nechuť k jídlu pro vás pak nebude představovat problém.

12. Obměňujte svůj jídelníček

Snad nikdo z nás nechce každý den jíst ty samé potraviny. Nebojte se zkoušet nové potraviny a vymýšlet nové recepty. Svůj talíř si vždy pěkně naaranžujte. I tímto způsobem můžete podpořit chuť k jídlu.

*) Nadměrné pití alkoholu přináší vážné společenské i zdravotní problémy často s fatálním koncem. Pij s rozumem.