Hubená dívka jí okurku

Nedostatečný energetický příjem aneb co když málo jím

Když chcete přibrat nějaké to kilo, je velmi důležité pohlídat si dostatečný energetický příjem. Nejde pouze o pokrytí bazálního metabolismu, ale také o příjem pro všechny každodenní aktivity. Pokud se snažíte přibírat, měli byste tělu vytvořit dostatečnou rezervu, aby mělo z čeho tvořit novou hmotu.
Pokračování textu Nedostatečný energetický příjem aneb co když málo jím

Energeticky vydatné jídlo

Chutně proti únavě

Aby naše tělo správně pracovalo, potřebuje dostatek energie. A když vám tato energie schází, můžete se cítit až extrémně unavení. Rovnice, v níž by měl energetický příjem pokrýt výdej organismu, platí i v případě únavy. Jestliže máte hodně náročnou práci, studujete nebo se aktivně věnujete nějakému sportu a k tomu málo jíte nebo máte špatnou skladbu potravin, tak určitě nebudete mít energie na rozdávání.
Pokračování textu Chutně proti únavě

Tuky ve výživě - různé druhy

Tuky ve výživě

Mnoho lidí roli tuků ve vyváženém jídelníčku podceňuje. Přitom právě potraviny bohaté na tuky jsou největším zdrojem energie pro naše tělo. Jejich zastoupení ve stravě by mělo činit až 35 %, a to i z důvodu, že tuky jsou nositeli celé řady látek nezbytných pro správné fungování organismu. Jídlu také dodávají chuť a vůni nebo rychleji nastolují pocit sytosti.
Pokračování textu Tuky ve výživě

Chalva řecká s mandlemi

Chalva

Chalva neboli také halva je tradiční orientální pochoutka, která se však ještě před druhou světovou válkou běžně vyráběla i v Československu a prodávala se třeba na poutích nebo na jarmarcích. Pak na několik let zájem opadl a dnes je opět k dostání, i když není tak běžná. Narazíte na ni nejčastěji v prodejnách se zdravou výživou, v obdobně zaměřených internetových obchodech a také v některých supermarketech.
Pokračování textu Chalva

Běžící anorektická žena

Refeeding po anorexii

Mentální anorexie se vyznačuje výrazným omezením příjmu potravy. Nemocný člověk téměř nejí a dostává se tak na kritickou podváhu, která je pro jeho zdraví i život velmi nebezpečná. Tělu chybí veškeré základní živiny a začíná chřadnout. Jakmile je anorexie překonána, je potřeba opět příjem potravin navýšit a dostat své tělo zpět do zdravé kondice. Tento refeeding ale má určitá pravidla. V případě jejich nedodržení může dokonce ohrozit křehké zdraví nemocného.
Pokračování textu Refeeding po anorexii

Hummus z cizrny

Hummus – jídlo s vysokou nutriční hodnotou

Nemusíte být vegetariáni či vegani, abyste přišli na chuť pokrmům z luštěnin. Velmi oblíbeným jídlem se i v Čechách stává v posledních letech hummus, který původně pochází z oblasti východního Středomoří. Proč je hummus vhodný pro doplnění energie a růst svalové hmoty? Co vše obsahuje? A jak si ho doma připravit, aby vám chutnal?
Pokračování textu Hummus – jídlo s vysokou nutriční hodnotou

Potraviny pro vyváženou stravu v kruhu

Základní živiny a vyvážený jídelníček

Říká se, že by správný jídelníček měl být „vyvážený“. Co přesně to ale znamená? Naše strava obsahuje tři základní druhy živin. Jde o sacharidy, tuky a bílkoviny. Všechny tři jsou pro nás velmi důležité, nenahraditelné a měly by být rovnoměrně zastoupeny v každodenní stravě. Spolu s nimi se do těla dostávají vitamíny, minerály, vláknina a další cenné látky, které náš organismus pro správné fungování potřebuje.
Pokračování textu Základní živiny a vyvážený jídelníček