Koláž různých jídel na talířích

Nepoškozujte se obavami z jídla

Obavy z jídla škodí tělu většinou více než samotné (často údajně nezdravé) potraviny. Někdo má strach z nechtěného přibírání, jiný zase řeší složení. Nejde jen o konzervanty, ale také o plísně, cukr nebo minimální množství živin. V médiích se často probírají určité potraviny, které se dříve považovaly za zdravé, dnes na ně ale veřejnost má opačný názor. Jak se tedy správně stravovat? A jak se oprostit od zbytečných obav z jídla?

Nezdravá jídla jsou strašákem moderní doby

Žádné jídlo není samo o sobě nezdravé. Máte výčitky, když si dopřejete nějakou sladkost? Banán, který údajně obsahuje pesticidy nebo vajíčka s vysokým obsahem cholesterolu? Mnohem více než konzumaci samotné potraviny byste měli řešit její množství. V přiměřené míře totiž žádné potraviny nejsou nezdravé.

Vyvarujte se obou extrémů – váš jídelníček by neměly tvořit výhradně sladkosti a jídla z fast foodů, na druhou stranu je zase zbytečné jíst extrémně zdravě a vyhýbat se tomu, co může potenciálně ohrozit vaše zdraví, ačkoliv vám to chutná.

O zdravý životní styl a zdravé stravování má zájem stále více lidí. Na povrch se tak vynořují různé diety, které tvrdí, že vašemu tělu dají pouze to nejlepší. Jedna radí jíst pouze tukybílkoviny, druhá je založená na konzumaci ovoce a zeleniny. Někteří lidé považují za nezdravé maso, jiní zase mají strach z tepelně upravené stravy nebo třeba z mléčných výrobků.

Zdravé a nezdravé potraviny? Zajímejte se o jejich složení

Zajímejte se o složení potravin a snažte se omezit ty průmyslově zpracované s extrémně dlouhým seznamem ingrediencí na obalu. Při posuzování jednotlivých potravin ale používejte zdravý rozum a nejezte nic, co vám nechutná, jen proto, že to je zdravé.

Nevynechávejte určité potraviny z důvodu, že to některý moderní výživový směr doporučuje. Klíčem k pevnému zdraví a dobré kondici je vyvážený jídelníček. Jedinou výjimkou jsou lidé trpící potravinovou alergií, kteří v zájmu svého zdraví musí některé potraviny vyloučit.

Přestaňte prahnout po dokonalosti

Nezdravé potraviny a jejich konzumace je pro řadu lidí tabu, což i mnohdy vede k poruchám příjmu potravy. Nebojte se do jídelníčku zařadit potraviny, které máte rádi, byť nejsou stoprocentně zdravé. Díky nim budete totiž v mnohem lepší psychické pohodě.

Ačkoliv zdravý životní styl je z větší části o jídle, nikoliv o cvičení, tak i zde by měla být rovnováha. Nebuďte extrémně sebekritičtí a když už si dáte něco, co považujete za nezdravé jídlo, tak si ho užijte a netrapte se výčitkami svědomí.

Zdroj: Vím co jím