Zimní dívka s šálkem

Potraviny, které zahřejí

Víte, že některé potraviny mají prohřívací schopnosti? Patří k nim vybrané druhy koření, zelenina, maso a luštěniny. Potraviny, které zahřívají tělo zevnitř, mají příznivý vliv především na naši imunitu během zimních měsíců. Zvýšenou pozornost byste jim tak měli věnovat zejména za sychravého počasí.

Potraviny pro prohřátí organismu mohou být i studené

Možná jste měli dojem, že jídlo, které náš organismus prohřívá, musí být teplé. Tento dojem můžete získat například po snědení misky horké polévky nebo po vypití hrnku čaje s medem. Zahřívací potraviny však nejíme pouze proto, abychom unikli chladu nebo doplnili energii.

Tyto potraviny mají termogenní efekt. Po jejich konzumaci se metabolismus zrychlí až o 15 %. Kromě vybraných druhů koření sem patří zejména potraviny bohaté na bílkoviny, díky nimž naše tělo bude i rychleji spalovat.

Oblíbené koření

Jedním z nejznámějších zahřívacích koření je zázvor, který se dnes hojně využívá na přípravu čaje. Když nastrouhaný zázvor zalijete horkou vodou, dochutíte citronem a medem, účinek poznáte okamžitě. Z dalšího koření stojí za zmínku chilli, pepř, bazalka, oregano, rozmarýn nebo kurkuma. Toto koření doporučujeme během chladných měsíců běžně používat v kuchyni.

Cenné zdroje bílkovin

Nejvíce bílkovin obsahuje maso. Přes zimu si tedy dopřávejte maso i několikrát týdně. Nevyhýbejte se ani tučnějším rybám, které jsou zároveň cenným zdrojem nenasycených mastných kyselin. Zmínit bychom měli také náhražky masa, jako je třeba tofu nebo tempeh či luštěniny. Sýry a obecně mléčné výrobky sice obsahují bílkoviny, naše tělo však ochlazují.

Sezónní zelenina a ovoce

I když máte rádi exotické druhy ovoce a zeleniny, pokuste se je konzumovat minimálně. Dejte raději přednost sezónním druhům. Přes zimu nejvíce vitamínu C získáte z kysaného zelí nebo z křenu, což jsou typické české potraviny. Doporučit lze i konzumaci kořenové zeleniny, kapusty, špenátu, brambor nebo červené řepy.

Z ovoce by v zimním jídelníčku neměla chybět jablka a hrušky. Sáhnout můžete i po sušených plodech, které jsou skvělým zdrojem rychlé energie. Výjimku můžete udělat u citrusů. Ačkoliv náš organismus spíše ochlazují, jsou bohaté na vitamín C a jejich konzumace přijde vhod při boji s chřipkou a nachlazením.

Jídla, která zahřejí, do svého jídelníčku zařazujte postupně a opatrně, obzvlášť pokud na ně nejste zvyklí. Především osoby trpící vysokým krevním tlakem, se sklonem k bolesti hlavy či nervozitě, by si měli dát pozor.