Potraviny na přibrání na obrázku

Potraviny na přibrání

Snažíte-li se přibrat, ujistěte se, že váš jídelníček obsahuje na živiny hodnotné potraviny a že svému tělu nedáváte jen prázdné kalorie. I když například držíte speciální dietu a některé potraviny nejíte, dá se sestavit jídelníček, který bude vhodný pro zvyšování hmotnosti. Připravili jsme pro vás přehled potravin na přibrání, které doporučujeme do jídelníčku zařadit. Pokud přibíráte, váš energetický příjem musí být vyšší než výdej. Celkově je nezbytné, aby byla strava pestrá a vyvážená – bohatá na sacharidy, bílkoviny, tuky, vlákninu, s potřebným obsahem vitamínů a minerálů.

Kvalitní mléčné výrobky

Například: jogurt, smetana, zakysaná smetana, tvaroh, máslo, šlehačka
Konzumací sýrů, smetany a dalších mléčných výrobků s vyšším obsahem tuku zvýšíte celkový energetický příjem. Zařazení mléčných výrobků do jídelníčku má mimo jiné příznivý vliv na zažívání. Při vaření používejte smetanu, večeřejte či snídejte tvrdé sýry, jako svačina i druhá večeře poslouží jogurt, tvaroh nebo acidofilní mléko. Nebojte se dochutit bílý jogurt a tvaroh oblíbenou marmeládou nebo medem.

Rostlinné tuky a oleje

Například: olivový, slunečnicový, řepkový, dýňový
Na rostlinné tuky jsou bohaté ořechy a semena. Obsahují omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, které mají příznivé účinky na naše zdraví a vyhýbat se jim proto rozhodně nemusíte. Oleje využijete v teplé i ve studené kuchyni i při přípravě moučníků. Skvělým zdrojem rostlinných tuků jsou též různé druhy ořechů – mandle, lískové ořechy nebo kešu, případně i slunečnicová nebo dýňová semínka.

Maso, ryby a vejce

Ve své stravě nezapomínejte na potraviny s vyšším obsahem kvalitních bílkovin. Maso můžete jíst téměř každý den a vajíčka rovněž. Při přibírání se nemusíte s výběrem masa příliš omezovat. Vaše strava by měla být pestrá, takže střídejte kuřecí, krůtí, vepřové i hovězí maso. Nevyhýbejte se ani rybám. Vajíčka si rovněž můžete připravit na různé způsoby a tím zajistíte, že se vám jen tak nepřejedí.

Sladké i slané pečivo

Pečivo z jídelníčku často vyřazují lidé, kteří se snaží zhubnout. Vy tak logicky můžete jednat naopak a pečivo do jídelníčku přidat. Je pro vás totiž ideální jako rychlá svačina, snídaně a v kombinaci s kvalitními bílkovinami si na něm určitě pochutnáte i na večeři. Pro vysoký obsah vlákniny doporučujeme především celozrnné pečivo nebo žitný chléb.

Luštěniny, rýže, brambory a těstoviny

Například: hrách, čočka, fazole
Luštěniny a obiloviny mají nejčastěji formu příloh. Pokud se snažíte přibrat, měla by být příloha součástí každého hlavního jídla. Na snídani se proto doporučuje pečivo se šunkou či sýrem, různé obilné kaše, palačinky, lívance atd. I luštěniny je ideální doplnit kouskem masa nebo vařeným vejcem. Jejich velkou výhodou je, že se dobře dají konzumovat teplé i studené, takže když máte chuť na něco lehčího, může to být zároveň i energeticky vydatné. Obiloviny jsou zejména zdrojem sacharidů, luštěniny mají i vyšší obsah bílkovin.

Čerstvé a sušené ovoce

Ovoce v jakékoliv podobě je výborným zdrojem okamžité energie. Sušené ovoce můžete zobat kdykoliv během dne, protože ho ihned máte po ruce. Čerstvé ovoce je zase bohatší na vlákninu, vitamíny, minerály a další prospěšné látky. Druhy ovoce střídejte podle chuti a sezónnosti, která má vliv na dostupnost v obchodech. Vyzkoušet můžete také různé ovocné šťávy, kdy během chvilky přijmete velké množství kalorií.

Potraviny vhodné i při speciální dieťe

Například: výrobky ze sóji – tofu, sójové maso, sójové mléko
Vyhýbáte se masu? Pak jistě naleznete potraviny na přibírání, které mají vyšší obsah živin i navzdory svému rostlinnému původu (řeč je například o tofu). Stejně tak pokud trpíte nesnášenlivostí laktózy a nemůžete jíst tradiční mléčné výrobky, jsou tu alternativy z rostlinného mléka, které jsou stejně tak dobré.

Tip na závěr

S výběrem vhodných potravin a sestavením jídelníčku na míru vám nejlépe poradí profesionálové. Neváhejte proto a s důvěrou požádejte o konzultaci výživového poradce. Tak jako mnoha jiným pomůže úspěšně přibrat i vám.