Blok s nápisem BMR

Poznejte svůj bazální metabolismus – je to důležité nejen pro přibírání

Bazální metabolismus (BM) vyjadřuje energii potřebnou pro správné fungování našeho těla. Pokrývá všechny základní životní funkce a jeho hodnota se uvádí v kilojoulech (KJ) nebo v kilokaloriích (Kcal), stejně jako doporučovaný energetický příjem nebo energetická hodnota jednotlivých potravin. Denně je nezbytné přijmout tolik energie, která pokryje bazální metabolický výdej (BMR). K němu však musíte připočítat i další energii potřebnou na každodenní fyzické aktivity dle charakteru vašeho zaměstnání či sportu, kterému se věnujete.

Proč je dobré znát svůj bazální metabolismus

Dva lidé nemají stejný BM. Jeho hodnota se navíc mění s věkem nebo s poměrem tukové a svalové tkáně v těle. Do velké míry ho ovlivňuje hormon štítné žlázy tyroxin. Je také z části předurčen geny. Proto nelze bazální metabolismus správně spočítat jen z výšky, hmotnosti či jiných na pohled zjevných informací. Vyčíslí vám ho pouze speciální přístroj. Pokud však budete znát svůj bazální metabolický výdej, pomůže vám to nejen při hubnutí či přibírání, ale zároveň lépe pochopíte fungování svého těla.

Co to je látková přeměna

Látková přeměna neboli metabolismus je zjednodušeně řečeno látková a energetická výměna, příjem a zpracování živin*). Částí celkového metabolismu je bazální metabolismus. Ten pokrývá energii na udržení základních životních funkcí organismu. Co si pod tím představit? Také pokud jsme v klidu musíme dýchat, bije nám srdce, pracuje mozek i další orgány, které vyžadují pro svou funkčnost nějakou energii. Potřebnou energii vyjadřuje právě BM.

Jak změnit rychlost metabolismu

Rozlišujeme pomalý a rychlý metabolismus. Když je pomalý, stačí vám přijmout méně energie, jinak si tělo začne vytvářet tukové zásoby. Když je naopak rychlý, může se to u vás projevovat extrémně štíhlou postavou a problémy s přibíráním.

Svůj metabolismus zrychlíte cvičením. To má hned dva účinky. Za prvé, vybudujete svalovou hmotu, díky níž bude váš metabolismus dlouhodobě rychlejší. Za druhé, 24 až 72 hodin po fyzické aktivitě (v závislosti na intenzitě pohybu) rovněž BM krátkodobě vzroste.

Co z toho vyplývá pro přibírání váhy? Rozhodně ne přestat se hýbat a pokoušet se tak metabolismus zpomalit. Potřebujete totiž svaly, nikoli nadbytek tuku. Nezapomínejte také, že pohyb zvyšuje chuť k jídlu a vy přece potřebujete hodně jíst. Po fyzické aktivitě je tedy nutné pamatovat na zvýšený příjem energeticky bohatých potravin.

Jak vypočítat bazální metabolismus

Bazální metabolický výdej (BMR) můžete spočítat orientačně. Nabízí se dva rychlé způsoby pro výpočet. Prvním z nich je použití rovnice, která byla vytvořena Harrisem a Benedictem a která zní následovně (hodnoty jsou uvedené v kcal/den).

U žen:

BMR = 655,0955 + (9,5634 x hmotnost v kg) + (1,8496 x výška v cm) – (4,6756 x věk v letech)

U mužů:

BMR = 66,473 + (13,7516 x hmotnost v kg) + (5,0033 x výška v cm) – (6,755 x věk v letech)

Druhou možností je využití některé online kalkulačky. Výsledky jsou však velmi obecné.

Nejspolehlivější hodnotu BM vám podají v nutriční poradně, kde bazální metabolismus stanoví za pomoci speciálních přístrojů.

*) Zdroj: Wikipedie