Semínka a ořechy v dřevěné bedýnce

Semínka a ořechy – vydatný zdroj energie i živin

Ořechy i semínka jsou nedílnou součástí každého zdravého a vyváženého jídelníčku. Kromě toho, že výborně chutnají, tak jsou bohaté na prospěšné tuky, minerály, vitamíny či bílkoviny. Jejich konzumaci můžeme doporučit klidně i jen v minimálním množství, protože jich stačí pouze hrstka denně, abyste z nich načerpali energii a pomohli si od některých zdravotních neduhů.

Jaké ořechy či semínka si vybrat a kdy je jíst

Máte na výběr mezi různými druhy ořechů a semínek. Doporučujeme například mandle, vlašské či lískové ořechy, kešu ořechy, pistácie, dýňová semínka, slunečnicová semínka nebo lněné semínko. Výborná jsou také chia semínka, která mají schopnost nabobtnat, zvětšit svůj objem a zasytit na delší dobu.

Všechna semínka a oříšky lze je přidávat do müsli a obilných kaší, dále třeba do jogurtu, smoothie nebo do doma připravovaných dezertů a moučníků. Můžete je také uzobávat večer k televizi jako zdravou dobrotu. S jejich konzumací to však nepřehánějte, protože se jedná o energetickou bombu. Pouhých 100 gramů ořechů či semínek pokryje téměř veškerý doporučený denní příjem tuku.

Vysoký obsah nenasycených mastných kyselin

Ořechy a semena tvoří především zdravé tuky. Obsahují více nenasycené a mono nenasycené mastné kyseliny. Semínka jsou prospěšná nejen celá, ale i drcená, která lépe projdou trávícím traktem, případně ve formě oleje, který lze použít při přípravě teplých i studených pokrmů.

Ořechy jsou dále bez obsahu škodlivého cholesterolu, protože tuky v nich obsažené jsou pouze rostlinného původu. Na vysokou hladinu cholesterolu proto působí opačně a mají schopnost ji snižovat.

Ořechy a semena mají antioxidační účinky

Jsou bohatá zejména na vitamín E, což je významný antioxidant, působící jako prevence proti rakovině tlustého střeva a dalším zdravotním problémům. Z dalších přínosných látek stojí za zmínku například hořčík, mangan nebo zinek.

Jestliže vás naopak trápí nějaké akutní potíže, jako třeba zánětlivé střevní onemocnění, kolitida nebo akutní průjem, výživoví specialisté konzumaci ořechů příliš nedoporučují a měli byste je ze svého jídelníčku raději na nějaký čas preventivně vyřadit.