Hummus z cizrny

Hummus – jídlo s vysokou nutriční hodnotou

Nemusíte být vegetariáni či vegani, abyste přišli na chuť pokrmům z luštěnin. Velmi oblíbeným jídlem se i v Čechách stává v posledních letech hummus, který původně pochází z oblasti východního Středomoří. Proč je hummus vhodný pro doplnění energie a růst svalové hmoty? Co vše obsahuje? A jak si ho doma připravit, aby vám chutnal?

Základní suroviny pro uvaření hummusu

Hummus je variabilní pokrm, jehož příprava z velké části samozřejmě závisí na kuchaři. Jeho základní a neopomenutelnou složkou je cizrna. Tato luštěnina může být buď sušená nebo konzervovaná (pokud zvolíte konzervu, bude pro vás příprava domácího hummusu mnohem jednodušší). Zakoupíte ji nejen v prodejnách zdravé výživy, ale i v běžných obchodních řetězcích. Kromě ní budete potřebovat také tahini neboli sezamovou pastu, olivový olej, citronovou šťávu a mořskou sůl. Někdo hummus ještě ochucuje česnekem a římským kmínem.

Jak se hummus servíruje

Cizrnový hummus se v restauracích často servíruje jako hlavní chod, kdy se podává v kombinaci například s čerstvou zeleninou a křupavým pečivem. Dále je oblíbenou přílohou ke kuřecímu a vepřovému masu v různých úpravách (vaření, pečení, grilování, smažení) i k rybám. V neposlední řadě bychom chtěli zmínit jeho využití jako pomazánku či dip, kdy poslouží jako vynikající předkrm. Jde skvěle do kombinace s arabským či pita chlebem, s nachos a s dalšími krekry a chipsy.

Proč byste ho měli zařadit do svého jídelníčku

Na hummusu z cizrny příjemně překvapí vysoký obsah vitamínů a minerálů, jako je třeba železo, kyselina listová, vitamíny B6 nebo C. Díky cizrně má vyšší obsah bílkovin a vlákniny. Obsahuje také aminokyselinu methionin a další prospěšné látky. Má tedy příznivou nutriční hodnotu a lze ho do jídelníčku zařadit také jako náhražku masa či mléčných výrobků.

Recept na vynikající domácí hummus

Hummus je na přípravu snadný a také levný. Budete potřebovat 200 gramů čerstvé cizrny, kterou si 12 hodin před vařením namočíte do studené vody. Druhý den vodu vyměňte a cizrnu vařte zhruba 2 hodiny. Přípravu v tomto bodě můžete urychlit konzervovanou cizrnou nebo tlakovým hrncem. Jakmile máte cizrnu uvařenou, vmícháte do ní půl lžičky soli a necháte ji dokonale vychladnout.

Studenou cizrnu scedíte a rozmixujete v kuchyňském robotu. Přidáte k ní dvě polévkové lžíce sezamové pasty tahini, jeden prolisovaný stroužek česneku a půl lžičky mletého římského kmínu. Poté k této směsi za stálého mixování pomalu přilijete 200 ml nálevu z vaření cizrny. Nakonec máte dohladka rozmixovanou kaši, kterou ještě dochutíte citronovou šťávou a před podáváním pokapete olivovým olejem.