Noční přejídání

Syndrom nočního přejídání

Máte během noci neutuchající chuť na nezdravé a kalorické jídlo? Budí vás tyto chutě i několikrát za noc a vy místo toho, abyste se oddávali klidnému spánku, skončíte ve tři ráno u otevřené ledničky? Pokud tyto stavy trvají déle než tři měsíce, tak vás pravděpodobně trápí syndrom nočního přejídání. Jak si s ním poradit?

Noční přejídání se týká až 2 % populace

Přibližně dvě procenta lidí trpí syndromem nočního přejídání, který se projevuje neschopností usnout s prázdným žaludkem a častým buzením během noci. To provází konzumace většinou nezdravých a na sacharidy bohatých potravin.

Noční přejídání může souviset i s jinou poruchou příjmu potravy, například s mentální anorexií nebo bulimii, kdy během dne svému tělu nedáte dostatek energie a ono se tento příjem snaží kompenzovat v noci. Další příčinou může být porucha spánku zvaná insomnie, což je nespavost, často kombinovaná i s vážnými psychickými problémy.

Lidé, kteří trpí nočním přejídáním, se často vyhýbají snídaním, ve dne jedí málo a většinu energie pak přijmou až ve večerních či v nočních hodinách. Během noci pak sahají po nezdravém a kalorickém jídle. Toto jednání jim může dlouhodobě působit vážné zdravotní problémy. V noci je však nebudí jen obyčejný pocit hladu, ale mají neutuchající chuť na jídlo a tu nedokážou ovládat. Druhý den si své jednání mnohdy vůbec nepamatují nebo si vzpomenou jenom na útržky. Bohužel to mnozí považují za normální a odmítají tak problém řešit, což pro ně může do budoucna mít vážné zdravotní důsledky.

Jak se léčí syndrom nočního přejídání

Nejprve si člověk musí uvědomit, že má vážný problém. Pak obvykle následuje psychoterapie, která si klade za cíl odstranit stres, často vedoucí právě k nočnímu přejídání a k poruchám spánku. V léčbě nacházejí uplatnění také léky působící na biorytmus. Ty mohou ovlivnit vylučování hormonů a pomoci navodit klidný a hlubší spánek.

Pokud noční přejídání nezvládáte, obraťte se na svého lékaře. Ten vám navrhne nejlepší způsob, jak problém vyřešit.